torsdag 4. april 2013

En trilletur i nord

Vår du liksom! Mens venner som har flyttet sørpå skryter på facebook over vår og 20 grader varme så var det dette som møtte meg da jeg slo opp ytterdøra i dag. Skikkelig fint trilleføre, altså:




 
 

Ja jeg vet jeg bor i Finnmark, i Hammerfest: verdens nordligste by. Jeg har bosatt meg her helt frivillig! Egentlig har jeg ingenting imot vinter, det har vært en super vinter i år og jeg har hatt mange flotte trilleturer både i snefokk, på glattholka, i mørketia og i solskinn. Men nå har tålmodigheta mi begynt å tære på siste rest. Jeg måkka jo i går! Vil ikke ha mer snø nå!



Da jeg kom på hovedveien oppdaget jeg at det ikke bare var jeg som slet med snømengdene. Kanskje kommunen har brukt opp brøytebudsjettet for i år? Eller kanskje hadde brøytemannskapet gitt opp og reist på ferie til syden? (Ps: sjekk den gamle brøyteskavlen som er høyere enn barnevogna).

 
 
Sjekk denne skavlen. Det skal bli morsomt når den skal smelte til våren. Da må jeg vel skaffe meg en tørrdrakt (du vet sånn man dykker med) når jeg skal trille tur.
 
 
 
Ikke nok med at vi snør ned her i nord, i tillegg har vi en sur og kald vind susende. Ikke mye vår og sol her, nei. Men jeg er ekte Finnmarking og har vært ute en vinterdag før, så jeg vet å kle meg:
 



Det er for så vidt god trim å gå tur for tiden. Hverken gatene eller fortauene var blitt brøyta i dag, så jeg fikk trent både armer og bein da jeg sloss med å kjøre den noen-og-tyve-kilos-tunge vogna gjennom skavlene. Til dere som ikke bor i Finnmark vil jeg bare si at her kjører vi ikke reinsdyr i gatene, men du kan godt treffe på en snøscooter på fortauet. Bare se hvilke spor jeg fant på fortauet i Fjordaveien, som for øvrig er en hovedfartsåre til Hammerfest.

 
 
Er dette scooterspor?
 
 
 
Hvem var det som sa at våren var i anmarsj?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...