torsdag 11. april 2013

Tjukkebolla sippeguri

Nå kjenner jeg at jeg er kraftig irritert og provosert! Så i går på "En ny start" på TvNorge, der Kari Jacqueson skal hjelpe overvektige mennesker ned i vekt. Det er sikkert et bra konsept, jeg motsier ikke det. Allikevel gir det meg en emmen smak i munnen. Jeg er ikke noe fan av å lage underholdnings-tv av overvektige mennesker som sliter. Det aller mest provoserende er når det tvinges frem en trist historie og den overvektige gråter. "Livet er hardt, derfor spiser jeg sjokolade".

Ja, hva så? Ingen lever problemfrie liv. Alle mennesker har en trist historie eller to på lager, livet er slik at man opplever både gleder og sorger. Hvorfor skal alltid dette presenteres som ÅRSAKEN til at vedkommende er overvektig?

Det som også er provoserende er at den overvektige alltid blir presentert som svak. "Her gjelder det bare å ta seg sammen, tørke tårene så skal du se du blir slank, lille venn." Dette er mantraet som gjentas til det kjedsommelige i alle slike program. Det som signaliseres er at overvekt = svak og slank = sterk. BULLSHIT er det rette ordet jeg lette etter her! Antall kroppskilo har ikke noe å gjøre med om du er sterk eller svak. De fleste har opplevd å trøste seg med mat, godteri, alkohol, sigaretter eller annet dop ved flere enn en anledning. Det er menneskelig, ikke bare et fenomen som rammer overvektige.

La oss si at man lagde samme tv-konsept men her gjaldt det å slutte å røyke (vanlig nikotin, ikke sterkere saker). Jeg ser for meg at "slutte-å-røyke-eksperten" spør nikotinslaven: Hvorfor begynte du å røyke, hvilke mørke hemmeligheter skjuler du i livet som gjør deg avhengig av nikotin? Hvorpå den stakkars nikotinslaven bryter ut i gråt og forteller en trist historie om at hun røyker fordi hun føler seg verdiløs som menneske og trenger trøst.

Kanskje jeg setter ting litt på spissen her, men jeg blir bare så lei! I mange år trodde jeg det var noe seriøst galt med meg fordi jeg ikke klarte å bli slank. Jeg fikset alt annet i livet mitt, bare ikke dette. Å slutte å røyke var ikke enkelt, men det klarte jeg greit. Å ta utdanning, gjøre det godt i jobben, være en god samfunnsborger og ellers oppføre meg skikkelig var alle ting jeg fikset greit. Bare ikke det å gå ned i vekt. Etter hvert som antall mislykkede slankeforsøk ble både tosifret og sikkert tresifret, så sank troen på at jeg noen gang skulle klare det til et bunn-nivå.

Det verste er jo at man som overvektig tror på det selv; at det er ens egen skyld at man er overvektig og ikke klarer å gå ned i vekt, fordi man er svak. Man er svak som spiste den sjokoladen, svak som unnet seg den ekstra porsjonen med middag, svak fordi man ikke klarte å følge treningsopplegget man hadde avtalt med seg selv. Til slutt står man der og har mislyktes for hundreogfjortende gang og føler seg totalt verdiløs som menneske. Ikke rart man gråter på tv da! Særlig ikke når ei slank hoppeguri som aldri har hatt ett gram overflødig fett på kroppen skal lære deg som er mislykka og totalt uvitende om hvordan du burde leve.

Ja hold pusten, folkens. Kanskje gir hun deg svaret på hvorfor du er feit og hvordan du skal lykkes i å bli like slank og spretten som henne. "Du må bare tenke annerledes, spise mindre og sunnere, og bevege deg og trene mer", forteller hun skråsikkert. NÆHÆ! Tusen takk for informasjonen! Det har jeg aldri tenkt på før!

2 kommentarer:

  1. Har mistet all sans for Kari Jacqueson etter all mediastyret i vinter om hvorfor vi er overvektige, og at vi er late og orker ikke slanke oss osv osv Hun har noen meninger som jeg ikke klarer takle, for vi som er overvektig eller har vært det, vi skjønner, det gjør ikke hun!

    Synes du har vært kjempeflink, og du er så flott nå!

    Hilsen Desirée

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, Desirèe. Jeg mistet også sansen for henne etter alle de merkelige uttalelsene hun kom med for en stund siden. Syntes det grenset til mobbing noen av de uttalelsene hun kom med. Irriterende med mennesker som uttaler seg skråsikkert om noe de ikke har opplevd selv.

      Tusen takk for kompliment, forresten :) Veldig koselig å høre.
      Klem

      Slett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...