onsdag 17. april 2013

Den hemmelige klubben

Fra det øyeblikket jeg fortalte nyheten om min graviditet offentlig så skjønte jeg det: Jeg var blitt medlem av en klubb jeg ikke ante eksisterte før nå. En klubb som bare de som har opplevd å være gravid og bli mamma får være medlemmer i. Den klubben blir holdt skjult for alle andre.

Fra å være bare på "nikk" med noen bekjente, forvandlet de seg plutselig til strålende damer som kom trippende bort til meg; tok meg på magen, spurte hvordan jeg taklet morgenkvalmen, og fortalte om sin graviditet og fødsel. Alt i løpet av noen sekunder. De første gangene dette skjedde meg sto jeg der forundret og perpleks og lurte på hva i alle dager som hadde forandret seg. Etter hvert forstod jeg det: Jeg var herved blitt innviet i den hemmelige klubben!

 

Det er egentlig en ganske flott klubb, spør du meg. Du treffer alltid på et medlem nesten uansett hvor du er. Du er garantert å stille forberedt på enhver situasjon til fødselen, fordi du har fått servert minst 120 fødselshistorier i løpet av de 5-6 månedene graviditeten er kjent. Lider du av ett eller flere graviditetssymptomer så trenger du bare nevne det til et medlem av klubben, og du får raskt servert minst 14 kjerringråd på hvordan takle situasjonen. Nå var jeg så heldig at svangerskapet mitt stort sett gikk knirkefritt, men jeg var egentlig godt rustet til å takle enhver graviditets-krise, alt takket være meddelsomme medlemmer av klubben.

Gjestfriheten og gavmildheten er uendelig stor i den hemmelige klubben. Damer jeg knapt kjente tilbydde meg haugevis av klær og utstyr til den lille håpefulle. Den første måneden etter at Aila var født hadde jeg flere besøk enn jeg har hatt de siste 4 årene til sammen. Alle kom med gaver, og alle hadde gode råd og historier om baby, barseltid, fødselen (igjen) og ikke minst amming.

Er det noe som virkelig binder oss kvinner sammen, er det den totale livsendrende hendelsen å få barn. Det skaper et fellesskap jeg før ante var der, men som jeg ikke brydde meg særlig om. Først da jeg selv gikk gjennom en graviditet og fødsel skjønte jeg hvor spesielt og samtidig hvor universelt den opplevelsen er. Jeg digger å være medlem!

4 kommentarer:

  1. Hei Beate!!
    Fallt plutselig over bloggen din - skal si det har skjedd mye siden sist jeg fulgte deg! Har tenkt på deg - og kikket inn på den gamle bloggen, men der var det ikke mye liv!! Gratulerer så mye med den nydelige jenta - vekttap og alt det fine som har skjedd hos deg!! Ser ut som du har det fantastisk - du stråler!! :-)
    klemmer Ida
    ps.. jeg er også blitt medlem av samme klubben - og synes det er HELT fantstisk!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida. Så koselig å finne deg igjen :) Ja, mye har skjedd siden sist. Gratulerer til deg også som mamma!

      Slett
  2. Gratulerer! Eg fann også plutseleg lenka til den nye bloggen din. Nå er du lagt til igjen, så nå kjem eg til å dukke opp innimellom.

    Eg tenkte mykje på dei same tinga, då Ungen blei født, for sju månadar sidan. Det er ei slags fortrulegheit og oppheving av intimsoner, når ein får barn. Eg synest det er fint og rart på same tid, men eg har trengt litt tid på å vende meg til det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen Bjørg. Fint at du fant meg :) Jeg leser fortsatt bokbloggene jeg har i lista mi, men er nok ikke like flink til å kommentere. Tiden strekker liksom ikke til med småbarn i hus nå. Gratulerer til deg også som mamma :) Ja det er merkelig når man får et annet menneske så tett inn på seg. Det har tatt litt tid for meg også å venne meg til det, men jeg liker det!

      Slett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...