fredag 30. august 2013

Mat for minimager

Etter en gastric bypass operasjon kreves det store endringer i kostholdet. Det er også store individuelle variasjoner i hva man kan spise, hva man tåler og ikke tåler.

Hovedprinsippene i et kosthold etter operasjonen er som følger:
  • Proteiner skal prioriteres først. Man skal innta mellom 60-80 gram proteiner daglig.
  • Mager mat
  • Lite sukkerholdig mat
  • Næringsrik mat
  • Små og hyppige måltider 
  • Spise sakte og tygge maten godt (minst 20 minutter på et måltid)
  • Ikke drikke til måltider
Man kan kanskje sammenligne litt den nye "minimagen" med en babys mage. Man må rett og slett starte forsiktig, prøve seg frem først med flytende, deretter med moset mat, for så gradvis å venne kroppen til et normalt sunt kosthold igjen.

De første 3 ukene etter operasjonen:
Da kunne jeg kun innta flytende kost. Jeg klarte kun små slurker av gangen, maks 1 dl for hvert måltid. Utfordringene var å ikke innta for mye sukker eller fett, da ble jeg dårlig. Det gjaldt å få i seg nok proteiner, noe som er svært vanskelig den første tiden. Det var ganske begrenset hva jeg tålte og hva jeg klarte å få i meg. Jeg laget havrevelling og spiste supper. For å få proteiner passet jeg på å kverne diverse kjøttpålegg i suppa (mest skinkepålegg). Jeg klarte å drikke litt utvannet juice. I tillegg spiste jeg biola yoghurt med et par skjeer skyr blandet oppi.

De neste 2 ukene etter operasjonen:
Kunne jeg forsøke findelt eller moset mat, altså litt mer tyktflytende. Det skulle være lettfordøyelig mat. Knekkebrød med smørepålegg, fiskekaker, litt poteter, myk frukt (banan ol.) var noe av det jeg spiste. Jeg kan ikke fordra "aldershjems-middag", altså mat som er moset sammen i en smørje, så jeg valgte å spise "myk" mat og tygge dette godt.

De første 3 månedene etter operasjonen:
Denne perioden besto av et strengt regime hvor jeg måtte passe på å spise minst hver 3. time, ellers ble jeg dårlig. Knekkebrød med magert pålegg, frukt, mager kjøtt og fisk med litt potet og grønsaker til middag, skyr og biola yoghurt, nøtter. Jeg forsøkte en gang å spise litt sjokolade (etter 3 måneder). Da ble jeg kvalm og fikk hjertebank. Det var egentlig ganske utfordrende, for jeg kjente ingen matlyst, og jeg merket ingen metthetsfølelse. Noen ganger rant tiden fra meg og jeg glemte å spise. Det straffet seg, for da ble jeg plutselig veldig skjelven og svimmel.

Tiden etterpå:
Da de 3-4 første månedene var unnagjort merket jeg at jeg klarte å spise i litt større mengder. Fra å klare 1/2 knekkebrød kunne jeg spise 1 skive brød. Ting som jeg ikke tålte de første månedene kunne jeg plutselig spise uten problemer. Først nå klarte jeg å drikke litt kullsyreholdig drikke (Farris, brus). Jeg hadde forsøkt litt Farris et par måneder etter operasjonen, det var IKKE lurt! Fikk store smerter og pustebesvær! Nå, nesten 2 år etter operasjonen tåler jeg kullsyre helt fint (dessverre).

Jeg passer fortsatt på at jeg spiser regelmessig. Gjør jeg ikke det, så blir jeg dårlig. Da kan jeg få senreaksjoner med lavt blodsukker og skjelvinger. Nå tåler jeg ganske mye forskjellig mat, også godteri. Det jeg er forsiktig med, og som jeg ikke tåler noe særlig er fet melkemat (grøt, helmelk, rømme o.l.). Smakspreferansene mine har også endret seg masse etter operasjonen. Nå liker jeg ren mat, altså ferske råvarer og ikke så mye ferdigbehandlet mat. Før elsket jeg pizza, nå er jeg ikke like begeistra. Det er jo bra! Jeg liker heller ikke å spise mat med kunstige søtnings-stoffer.

Her er et eksempel på hva jeg liker å spise, både til frokost og til kvelds:

Musli med lettmelk og bær (jordbær og bringebær)


Ellers er jeg ganske kjedelig og normal i matveien. Spiser ei brødskive med ett av disse påleggssortene: fiskekaker, skinke og hvitost, multer, kalverullade, kokt egg eller leverpostei. Mange slankeopererte tåler ikke å spise brød, fordi det kan bli "limete" og sette seg fast i skjøtene mellom magesekk og tarm, eller at det blir for tungt for mini-magen å takle. De aller fleste tåler å spise knekkebrød. Jeg tåler brød helt greit. Det eneste brødet magen min ikke likte var Ingers rugbrød.

Til middag spiser jeg helt normal kost. Fisk eller kjøtt, grønnsaker, potet/ris og evt. saus. Jeg passer på å spise protein først og mest, deretter grønsaker, og så evt. litt ris. Mengde mat varierer, men jeg spiser ca 1 stykke kjøtt/fisk (f.eks en kyllingfilet), en potet, og litt grønsaker. Er jeg på restaurant så tilsvarer mengden mat jeg spiser nå en barneporsjon, eller 1/2 normal porsjon.

De første månedene slet jeg med å få i meg nok mat, fordi jeg hverken var sulten eller hadde lyst på mat, i tillegg til at magen min ikke klarte mer en maks 2 dl per måltid, noen ganger mindre enn det. Som regel klarte jeg 1 dl mat i slengen. Det tilsvarte litt under ett beger yoghurt. Nå klarer jeg 2-3 dl mat i slengen, av og til litt mer. Det varierer på dagsformen hvor mye jeg spiser. Før var det et slit, nå er den matmengden jeg spiser innarbeidet og jeg tar det som en selvfølge. Det er ikke vanskelig, jeg hverken veier eller måler matmengde. Det måtte jeg passe på i begynnelsen.

Mange som vurderer en slankeoperasjon har sagt til meg at de er redde for at de aldri mer skal kunne nyte usunn, fet, og søt mat. De ser for seg et liv i askese, ribbet for alt godt. Ja, de første månedene (kanskje opp til ett år) lever man slik, og det straffer seg å skeie ut med sjokolade, kaker og annet snacks. Kanskje straffer det seg å spise "normal" mat som de fleste andre kan spise. Etter hvert opplever nok mange at man tåler mer og mer av den usunne maten. Det varierer jo veldig.

Jeg opplever at mitt forhold til mat er bedret betraktelig etter operasjonen. Jeg nyter nå mat på en annen måte. Mye av den gode, sunne og rene maten smaker rett og slett mye bedre! Jeg kan spise pizza hvis jeg vil, (og jeg gjør det også av og til uten å lide etterpå), men jeg foretrekker å spise fisk med poteter og grønnsaker! Jeg kan også spise ostehorn med ost og skinke, men jeg foretrekker hjembakt brød med multebær.

Min store last i matveien har alltid vært godteri. Det er det fortsatt. Jeg drikker cola stort sett hver dag. Skylder på at jeg trenger ekstra energi fordi jeg ammer, og at det er vanskelig å få i seg nok kalorier uten colaen. Sannheten er vel at jeg er avhengig, hehe. Det siste året har jeg også spist en del godteri. Man blir ikke kvitt de dårlige vanene selv om man tar en slankeoperasjon, bare så det er sagt! Jeg føler at jeg ennå har kontrollen, så jeg tar ikke det så tungt.

Ingenting er så godt som cola på boks!


Til slutt vil jeg anbefale en blogg som legger ut gode oppskrifter for mini-mager:
http://matforminimagen.wordpress.com/

2 kommentarer:

  1. Hei jeg skal opereres nå i august.jeg jobber i en matbutikk og ville spørre deg hvor lang tid du brukte på måltidene når du kom tilbake på jobb? Jeg er så usikker på hvordan jeg snål gjøre det. Kan jo ikke bruke 20-30 min hver 3 time når jeg er på jobb.

    SvarSlett
  2. Det lurer jeg på også! Men jeg tenker et knekkebrød man kan spise litt diskret! eller noe annet smått. Ikke nøtter, mandler. Det kan skade skjøtene sa de på sykehuset.popcorn også er visst ikke lurt!

    SvarSlett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...