mandag 15. april 2013

Hva koster en slankeoperasjon?

Jeg har fått flere henvendelser fra folk som vurderer å ta en slankeoperasjon, og noe av det de spør om er hva en slik operasjon koster. Det er både enkelt og vanskelig å svare på. Følg med så vet du hva jeg snakker om:

Jeg valgte å ta en gastric bypass-operasjon hos et privat sykehus. Jeg kunne ha valgt å vente i den offentlige køen, og da hadde ikke selve operasjonen kostet noe. Siden jeg hadde hastverk og siden jeg er en svært så utålmodig sjel, så valgte jeg altså å betale gildet selv. Jeg undersøkte muligheten for å operere meg både i Norge og i utlandet. Det var billigere å operere i utlandet, enkelte steder nesten halve prisen av det som ble tilbudt i Norge. Jeg valgte den dyreste klinikken, det var Aleris overvektsklinikk i Oslo. Der betalte jeg 118.000,-. Da var alt inkludert i prisen i ett år; undersøkelsene før operasjonen, selve operasjonen og innleggelsen inkludert medisiner ol., og oppfølging i ett år etter operasjonen. Skulle det mot formodning oppstå komplikasjoner så er det også inkludert i prisen behandling av dette.

Her tester jeg senga mens jeg venter på operasjonen


Jeg kjenner mange som har tatt en slik operasjon, både i Norge og i utlandet, og de fleste har det gått bra med. Grunnen til at jeg valgte Aleris var at jeg ville velge de beste når jeg først skulle gå så drastisk til verks. Om jeg betalte 118.000,- eller 80.000,- spilte mindre rolle. Jeg måtte uansett ta opp lån for å finansiere dette, og da valgte jeg å betale litt mer for trygghet, nærhet og sikkerhet.

Det er dyrt å ta en slankeoperasjon, men jeg fant ut at helsa mi var viktigere enn pengene. Allikevel var jeg nok ikke helt klar over alle kostnadene forbundet med en slik operasjon. I tillegg til de 118.000,- som Aleris skulle ha, så betalte jeg for 3 Osloturer for meg; informasjonsmøtet før operasjonen, selve operasjonsturen, og 3-måneders kontrollen. Jeg kom meg ikke på 1-års kontrollen siden jeg var høygravid og ikke tok sjansen på en flyreise, men da hadde jeg vært oppe i 4 Oslo-turer. Dette må altså iberegnes. I tillegg hadde jeg med mannen min den uka jeg tok operasjonen. Vi leide hotell i nærheten av sykehuset i totalt 6 dager. Han måtte jo også ha flybillett, og han måtte ta seg fri fra jobben.

Klesbudsjettet blir også en helt spesiell affære etter en slankeoperasjon. Jeg har gått ned omtrent 10-12 klesstørrelser, og det sier seg selv at å bytte ut hele garderoben flere ganger i løpet av et år blir svært kostbart! Jada, man får jo rådet om å begrense kleskjøpene mens man går ned i vekt, men etter å bare ha handlet i XLNT-avdelinga på KappAhl til å plutselig passe klær i alle butikkene er en spesiell følelse. Bare forestill deg at du har stått utfor en godtebutikk og sett inn vinduet, uten mulighet til å kunne kjøpe noe som helst. Plutselig befinner du deg inne i godtebutikken og kan ta for deg av alle herlighetene! Da er det fort gjort å shoppe litt ekstra.

Det er ikke bare vanlige klær som bukser og overdeler man må bytte ut. Ganske raskt passer ingenting av det man hadde fra før: jakker til alle årstidene, utebukser, ullklær, treningsklær, badedrakt, kåper, penkjoler, sko, luer, truser, bh-er, ... ja det meste du kan tenke deg. Bare det å bytte ut alle sko er svindyrt! Det er snakk om både vintersko, høstsko, vårsko, sommersko, pensko, joggesko, tursko, treningssko, høye hæler, lave hæler. Jeg gikk ned 2 skostørrelser, så NEI det går ikke an å bare bruke de skoene man hadde fra før.



Tør jeg anslå hva klesbudsjettet mitt har vært det siste halvannet år? 80.000,- er nok ikke å overdrive, tror jeg. Man kan sikkert gjøre det langt billigere, men det er jo ikke så veldig stas å gå med alt for store klær, eller slite på den samme buksa uten å ha valgmuligheter.

Et annet innhugg i budsjettet blir nok medisiner. Da er det mest snakk om vitamintilskudd. Multivitamin, kalsium, jerntabletter, d-vitamin, omega3-kapsler, B12-sprøyter og eventuelt andre tilskudd. Det høres kanskje ikke så mye ut, men som regel spiser man dobbelt av vanlig dose på alle disse.

Utstyrsbudsjettet kan jo også få seg en knekk. Kanskje blir du så aktiv at du må gå til anskaffelse av en sykkel, skiutstyr, tursekk eller fjellutstyr. Kanskje har du vegret deg i mange år for å vise deg i bikini, og plutselig ønsker du å ta igjen det tapte. Da svir du fort av noen tusen på en sydentur eller to.

Uforutsette utgifter. Jeg hadde ikke tenkt på det, engang, men da gifteringen ramlet av meg innså jeg at noe måtte gjøres. Jeg fikk tatt inn ringen 5 størrelser. Det kostet jo noen hundrelapper. Jeg har ikke begynt å ta inn de andre ringene jeg har, men vet at det også kommer. Andre ting jeg ikke tenkte på: Alt av identitetskort (bankkort, pass, førerkort, medlemskort osv) kan det hende du må bytte. Det er ikke sikkert at fjeset ditt ser likens ut når du er 50 kilo lettere. Nytter ikke å komme i passkontrollen hvis det ikke er match mellom bildet og personen som står der. Skjønner?

Mine uforutsette utgifter som jeg i alle fall ikke klager på er jo alle utgiftene i forbindelse med graviditet og baby. De har jeg ikke regnet på engang.

Det kan også hende du må legge av penger til kosmetiske operasjoner. Noen får dekket av staten operasjoner for å fjerne overflødig hud, men får du det ikke dekket så er det snakk om betydelige utgifter. "Neisjda, det trenger ikke jeg", hører jeg du tenker. Vel, det er jo en individuell vurderingssak, men jeg skal love deg at å miste halve kroppsvekten på kort tid setter sine spor. Det er ikke til å unngå at huden henger litt her og litt der. Jeg har hørt om flere som har hatt behov for bukplastikk, rumpeløft, puppeløft, operasjon av "grevinneheng" under armene, lårplastikk, ansiktsløft, museløft (ja, dåsa kan også få et ekstra heng, lekkert!). Jeg har ikke tatt stilling til om jeg skal gjøre noe slikt. Jeg må se om et års tid hvordan kroppen min ser ut da.

Noen får ekstra utgifter etter en slankeoperasjon fordi de opplever skilsmisse. Det er høyere skilsmissestatistikk for slankeopererte enn for gjennomsnittet, bare så dere er klar over det. Å skille seg er rådyrt! Jeg har gjort det en gang, og har ingen planer om å gjøre det en gang til, heldigvis.

Tidligere kunne man få nedskrivning på skatten ved store utgifter i forbindelse med langvarige og kroniske lidelser og sykdommer. Dette holdes nå på å fases ut, så hvis du ikke har hatt slik nedskrivning på skatten de siste to årene, så får du ingen nedskrivning. De regner med at til neste år er denne ordningen helt slutt.

Ja, dette var en oversikt over noen av de utgiftene i forbindelse med en slankeoperasjon. Dette er så absolutt ikke en fullstendig liste, men en indikasjon på hva du kan vente deg av utgifter. Har du kanskje opplevd andre utgifter i forbindelse med en slankeoperasjon, så fortell meg gjerne om det!

Jeg vil bare si at uansett hvor dyrt det har blitt så har det vært verdt det for min del. Noe skal man jo bruke penger på, ikke sant?

 
 

4 kommentarer:

  1. museløft!!! Der lærte jeg noe nytt. Jeg ser også at planen min om å leve økonomisk det neste året gikk ned sluket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er flere som har tatt museløft :D Å leve økonomisk rett etter en slankeoperasjon er en stor utfordring! Jeg har storkosa meg med å shoppe nye klær, men nå skal jeg stramme inn! Lykke til :)

      Slett
  2. Du er jo så ung og har hele livet foran deg... jeg er selv 53...så da tenker jeg at det kanskje ikke er så stor vits...???

    SvarSlett
  3. Tillat meg å introdusere LE-MERIDIAN FINANSIERINGS TJENESTER. låneselskapet som gir meg et lån på 5 000 000,00 dollar. Når andre låninvestorer har neglisjert tilbudet mitt, men Le_Meridian Funding Service gir meg suksesslån. De er direkte i lånefinansiering og prosjekt når det gjelder investering. de tilbyr finansieringsløsninger til selskaper og enkeltpersoner som søker tilgang til kapitalmarkedsfond, de kan hjelpe deg med å finansiere prosjektet ditt eller utvide virksomheten din. E-postkontakt :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Også lfdsloans@outlook.com eller Skriv på whatsappnummer på 1- (989-394-3740) Good Intend,

    SvarSlett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...