tirsdag 16. april 2013

Beklager, jeg må være mamma

Da jeg ble født i det herrens glade år 1972 fikk min mamma til sammen 12 uker permisjon med lønn i forbindelse med fødselen. Da jeg ble mamma for 5 måneder siden hadde jeg og mannen min krav på 47 uker permisjon med 100% lønn, eller 57 uker permisjon med 80% lønn. I 1972 var det ikke vanlig med barnehageplass, min bestemor passet meg mens mamma var på jobb. I dag har mitt barn rett til barnehageplass fra fylte 1 år og staten har lovet 100% barnehagedekning. Mye har altså skjedd på rundt 40 år i velferdsstaten Norge!

Mødre og fedre burde være overlykkelige over denne utviklingen og over alle godene småbarnsforeldre mottar fra staten, men allikevel er det andre stemmer som har begynt å murre. Stemmer som sier at dette ikke nødvendigvis er til det beste, i alle fall ikke for barnet, at det er en selvfølge å sende barnet i barnehage fra de er 1 år gamle. Barne- og likestillingsministeren vår, Anniken Huitfeldt, forteller oss at "Man kan si det er like verdifullt å gå hjemme med barn som å jobbe – men det er det ikke." Staten forventer altså av oss at vi skal levere barn i barnehagen fra de er 1 år gamle, at både mor og far jobber 100% og lever produktive arbeidsliv. Er det da lov til å stoppe karusellen og si "Jeg vil av"?

Jeg har nettopp lest boken til bloggeren Mammadamen alias Karianne Gamkinn (stikk gjerne innom bloggen hennes, det er verdt et besøk!): "Beklager, jeg må være mamma". Her skriver hun om hvordan hun sa opp jobben fordi det for henne ikke lot seg kombinere med å være en god mor. Hun sto på toalettet på jobben og gråt mens brystene lak melk og hun savnet sønnen sin, hjemme klarte hun ikke å være til stede for barnet sitt fordi hun måtte jobbe overtid. Allikevel tenkte hun som de fleste gir inntrykk av at "Ja, du kan få alt; både en flott karriere og familieliv med små barn". Men kan man egentlig det? Karianne Gamkinn sa opp jobben og startet egen bedrift. Da kunne hun være hjemme sammen med barna sine på dagtid, og jobbe på kveldene.

Dette er en flott, velskrevet og svært aktuell bok, synes jeg! Naturlig nok er dette et tema som engasjerer meg dypt, i og med at jeg har blitt mor for første gang i voksen alder. Hun har også et viktig budskap å komme med: Småbarnstiden går fort, husk å nyte den. Lev her og nå. Jeg anbefaler boken til alle småbarnsforeldre, kommende foreldre og andre med interesse for barn og barns beste (hører dere, politikere?).

Les også gjerne forfatterens kronikk i dagbladet om mammarollen og karriere.

Hva synes du om det å være hjemme med barna etter fylte 1 år? Er det noe du ønsker/ønsket å få til, eller var det greit å sende barnet i barnehagen i 1 års alder?

2 kommentarer:

  1. Hei! Det er flott at noen setter fokus på dette temaet. Det kjennes nok sårt for mange, og derfor er det så vanskelig å mene noe offentlig...For meg og vår familie har det vært riktig å senke jobbtempoet da vi valgte å få barn. Vi har vært heldige og hatt økonomi til det, men vi har også måttet prioritere beinhardt i perioder. Eldstemann var 4 år da han begynte i barnehage, og de andre to litt over 2. Jeg jobber deltid og mannen min har valgt å bytte jobb, noe som har gitt har stor fleksibilitet. Jeg angrer ikke en dag på valgene vi har tatt!!
    Samtidig er det jo viktig at folk må velge det som passer for seg og sine barn, men om en kun tenker barnas beste og dets behov for søvn, ro, å bygge relasjoner osv så er det vel tidlig for mange å begynne i barnehage når det bare er ett år.
    Mvh Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er et viktig tema, og flott at det blir satt fokus på. Jeg følte meg faktisk som en særing da jeg ble gravid og bestemte meg for at jeg ikke ville sende barnet mitt i barnehage som 1-åring. Vi bestemte oss for å prøve å få til at en av oss er hjemme med henne i nesten et år ekstra, kanskje mer. Det er jo et økonomisk spørsmål, men samtidig er det jo viktig hva som er barnas beste. Jeg er overbevist om at de første to årene er svært viktig i et barns liv, og de to årene er det best at de har en god og trygg tilknytning til foreldrene. Jeg tror det blir vanskelig å få til når barnet er i barnehage 8-10 timer 5 dager i uken. Det er jo kjempeflott at jeg ikke var alene om å tenke slikt. Flott valg du har tatt om å prioritere barna, synes jeg :)

      Slett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...