fredag 31. mai 2013

Introspection

Jeg må bare tipse dere om ei dame jeg nettopp oppdaga! Hun har tatt en slankeoperasjon, gått ned 50 kilo, og så har hun laget et kunstprosjekt av kroppen sin og den overflødige huden etter det store vekttapet. Prosjektet heter "Introspection" og damen heter Tine Dyrkorn. Snakk om flott og modig dame!

Bildet er hentet HERFRA. Besøk gjerne siden og se de andre fantastiske bildene av henne.

"Jeg vil gjøre narr av klisjeene i dagens kroppsfikserte samfunn. Jeg vil bryte med alt som heter tabu. Jeg vil få frem min prosess på ett dypere plan der jeg setter fokus på hvor fremmed man kan føle seg i sin egen kropp og ikke minst hvor vakker en kropp er selv om det ikke faller inn under idealkroppen i et overfladisk samfunn", sier Tine. Les mer om prosjektet hennes på NISS.

Her er et intervju med dama:


Dette er altså ett resultat av en slankeoperasjon, noe som sjeldent snakkes om. Det er jo forventet at når man blir tynn så er alt bra! Jeg har også en del overflødig hud rundt omkring. Dette var litt sjokkartet i begynnelsen, men jeg holder på å venne meg til min nye kropp. Det tar jo tid.

Jeg synes dette prosjektet utfordrer forestillingen vi alle har om hva som er vakkert og hva som er "riktig" kroppsfasong. Bildene inspirerer meg til å akseptere min kropp slik den har blitt og forsøke å legge vekk streben etter det perfekte. For hvem av oss er vel egentlig perfekt?

Foto: Tine Dyrkorn

4 kommentarer:

  1. Denne dama så jeg på God Morgen Norge!! Kjempetøff! Jeg har gått ned snart 45 kg tilsammen. 33 kg siden opr i oktober. Har masse løshud på magen,og endel på overarmene. Det på magen kommer jeg nok til å få fjernet! Vurderer du å legge deg under kniven og få det gjort? Randi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har nå gått ned like over 50 kilo, og har en del løshud under armene, på magen og innsiden av lårene. Er ennå i tenkeboksen om jeg skal operere eller ikke, heller foreløpig mot å ikke operere.

      Slett
  2. Fantastiske bilder - virkelig flott!! rart med det der - ingen er perfekte. Og det som er perfekt for meg, er jo ikke nødvendigvis det samme for deg, og heldigvis at vi mennesker er så forskjellige! For noen er det 2-3 kg mindre som gjør de føler seg vel, og hos andre er det 30kg - tror det vigtigste er at man gjør det man gjør for seg selv, ikke for å opfylle "samfunnets idealer". Jeg trives ikke med de ekstra kg jeg har etter graviditeten (selv om de fleste vil synes jeg ser helt "normal" ut) - og det handler ikke om å være perfekt, bare om å trives med min kropp (og passe klærne mine..hehe..) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bildene er kjempefine :) Var så glad for å oppdage henne. Helt enig med deg, det er viktig å trives i egen kropp. Dessverre er "samfunnets idealer" med på å forme hvordan folk opplever seg selv, slik at man blir misfornøyd nesten uansett hvor bra man ser ut, fordi det ikke er kroppen til en supermodell.

      Slett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...